Dogmekoncerter

10 DOGMEKONCERTER
Klassisk musik fornyet

Med afsæt i et dogmeinitiativ forfattet af komponist og akkordeonist Andreas Borregaard, skal Dyssegårdskirken stå i spidsen for udbredelsen af en ny, mere holdbar og respektfuld koncertpraksis.

Projektet består af 10 koncerter med klassisk musik fordelt over to år, hvor hver koncert opfylder alle 10 dogmer.

Brug af lokale kræfter er efterstræbt, hvorfor der er optrædener med Aurehøj Gymnasium, Gentofte Musikskole, lokale instrumentalister, en sød bid efter hver koncert fra Grannys House, og supplerende foredrag på Dyssegård bibliotek.

Projektet har et todelt mål: 1) at føre bevis for dogmernes relevans for det klassiske landskab i Danmark og 2) at skabe en mindre indforstået koncertoplevelse blandt andet ved at kræve af musikerne at de også formidler musikken verbalt.

Man kan forvente koncerter med nærvær, hvor udøverne sætter nogle ord på musikken, hvor lange koncertprogrammer er fraværende, og hvor der efter koncerten er mulighed for at tale med musikerne. Derudover skal alle koncerter indeholde mindst et moderne stykke.

Entreen til koncerterne er 75 kr, som betales i døren. Køb et klippekort til 5 koncerter for 250 kr - kortet får du til den første koncert, hvor klippekortet bruges. Bemærk at koncerten med Den Danske Strygekvartet den 5. september 2023 har en højere entrepris og ikke er med i klippekort-ordningen.

 

DOGMEKONCERTRÆKKE

Alle koncerter opfylder alle 10 dogmer

Pris pr. koncert 75,-/person. Koncert m. Den Danske Strygekvartet 350,-/person.

Køb klippekort til 5 koncerter for 250,- (gælder ikke koncert med Den Danske Strygekvartet).

Betal entré via MobilePay eller kontant.
 

2023

1. Slud & Chopin, 7. februar kl. 20:00

Jesper René

Koncertrækken sættes i gang fra kirkens store flygel: En af Danmarks mest koncerterende pianister, Jesper René, fører publikum igennem kendt og ukendt repertoire af Frédéric Chopin. Efter koncerten nydes en delikatesse fra Grannys House konditori.


2. Jesu barndom – Improvisationer, 7. marts kl. 20:00

Sebastian Thunbo Pedersen

Allerede som dreng underviste Jesus i Moseloven. Og mange af gudstjenestens bibeltekster her i marts måned er netop lignelser, hvor Jesus problematiser forståelsen af loven. Dyssegårdskirkens organist improviserer over Jesu barndom på det store symfoniske orgel med fire manualer - med mulighed for at se med på storskærm.


3. DogmeFar, 31. maj (onsdag) kl. 20.00

Andreas Borregaard

Faderen til dogmerne, Andreas Borregaard, er akkordeonist og komponist og hylder under denne koncert ånden. Helligånden er i Bibelen en kryptisk karakter som gør mirakler og leder folk på rette vej. Akkordeon - med dets utroligt brede udtryksspektrum - bliver en måde at forstå det mystiske ved ånden på. 


4. Den Danske Strygekvartet, 5. september kl. 20:00

Temaet ’velsignelse’ kommer her til udtryk i form af Den Danske Strygekvartet og deres underbare beherskelse af cello, bratsch, 1. og 2. violin. Håbet er at kirkerummet, fyldt med klang forstærker velsignelsens dominoeffekt.


5. STRENGE AF LIV, 24. oktober kl. 20:00

DKDM Guitar Ensemble

Ledet af Henrik Bay Hansen og Jesper Sivebæk indtræder omkring 10 sæt strenge Dyssegårdskirken med vilde vibrationer og vellyd til følge. Meget af guitarrepertoiret er sprudlende og livligt – ikke en dårlig modvægt til oktobers efterårssymptomer. Ensemblet er velafprøvet i diverse konstellationer og giver jævnligt koncert på konservatoriet på Frederiksberg.


6. MØRKT LYS, 14. november kl. 20:00

Gentofte Musikskole

Oplev lys i novembermørket til en koncert med vores lokale musikskole. Blandt andet opføres værker for 4–hændigt klaver og nyskreven musik for trompet og slagtøj. Ved denne koncert medvirker følgende udvalg af de mange professionelle undervisere: Selma Hande Gade og Christine Eggert, der begge er klassiske pianister samt de rytmiske musikere Erik Kimestad, trompet og Thomas Præstegaard, trommer/slagtøj. Sammen med de professionelle musikere medvirker udvalgte elever også.

 

2024

7. KØLLER & KLANG, 13. februar kl. 20:00

Kalle Hakosalo

I en forlængelse af fastelavns-søndagens tekster om rungende malm og klingende bjælde (1. Korintherbrev kapitel 13) optræder finske slagtøjsspiller – godt undervejs i sin internationale karriere – Kalle Hakosalo. Musik om tålmodighed, kærlighed og mildhed slås an. Slagtøj i et kirkerum kan ved første øjekast synes voldsomt, men instrumenter og repertoire udvælges ud fra hvad klæder Dyssegårdskirkens rumklang.


8. Påskekoncert, 19. marts kl. 20:00

Dyssegårdskirkens barokensemble og motetkor

Palmesøndag for øje spilles barokmusik der berør Jesu lidelseshistorie direkte og med musik der supplerer de mange facetter, karakterer og stemninger om tro og håb. Kirkens organist og motetkor samt venner giver afvekslingsrig koncert med cembalo, strygere, a capella musik med mere.


9. Aurehøj, 15. april kl. 20:00

Aurehøj Classic, Phil og Vox

Dyssegårdskirken og Aurehøj Gymnasium har stor glæde af hinanden. Kirken lånes ud til korprøver med Aurehøj Classic og gymnasiets mange kor og store orkester inviterer hvert år til kæmpe julekoncert i kirken den første onsdag i december. ’Fællesskab’ er temaet for denne koncert hvor vi får indblik i det stærke musikfællesskab der er på gymnasiet. Aurehøj Vox, Phil og Classic medvirker.


10. Afslutningskoncert, 17. september kl. 19:30

Uropførelser. Dirigent, Sebastian Thunbo Pedersen

Koncertrækken kulminerer i denne afslutningskoncert med uropførelser af værker baseret på kirkerummets udsmykning af Peter Brandes; glasmosaikker, altertæppe, kirkedør og sølvskulptur. Oplev spritny musik af Stefán Arason, Daniel Fladmose og Sebastian Thunbo Pedersen. Kirkens kor, lokale musikere og det store orgel – det fulde udtræk.

 

DEN KLASSISKE MUSIKS 10 DOGMER
– forfattet af Andreas Borregaard i 2014 (https://seismograf.org/kommentar/dogme15)

1. Musikerne skal til enhver tid kunne redegøre for, hvorfor de finder musikken, de spiller
a) tiltrækkende og b) samtidsaktuel og værd at opføre.

2. Musikerne skal præsentere musikken mundtligt til publikum, og musikerne står personligt til regnskab for disse mundtlige præsentationer.

3. Benævnelse af leksikale fakta om komponister eller musikværker er kun tilladt, hvis de forbindes direkte til musikkens udtryk.

4. Musikerne skal til ethvert sted i ethvert musikværk kunne redegøre for, hvilken stemning de med musikken ønsker at skabe i rummet eller i publikum.

5. Ingen traditionelle cv’er i koncertprogrammet. cv’er bør generelt undgås i koncertprogrammet, men såfremt de medtages, skal de skrives i første person ental, og følgende ord og sætningsdele er bandlyst: “fremadstormende”, “grænsesprængende”, “en af de mest”, “en af sin generations mest”, “studeret hos”, “masterclass”, “priser” og “legater”.

6. Enhver koncert skal indeholde mindst ét nyt værk (som nye værker anses værker, der er yngre end eller jævnaldrende med musikerne).

7. Enhver koncert skal som helhed udgøre et dramaturgisk gennemtænkt forløb.

8. De fysiske omgivelser bør om muligt understøtte musikkens udtryk. De må dog ikke genere eller tage fokus fra musikken; staffage skal for alt i verden undgås.

9. Brug af visuals/VJ’s er forbudt (medmindre de fra komponistens hånd er en del af værket).

10. Enhver koncert skal afrundes med organiseret, men afslappet mulighed for samtale mellem publikum og musikere.

Kontakt

 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig hvis du vil modtage
vores nyhedsbrev.

Sociale links